Luach-Nadlan_MainPic עסקת נדל
Luach-Nadlan_MainPic עסקת נדל
פנייה לייעוץ אישי



    מה ניתן לעשות כשקבלן מאחר במסירת הדירה?

    רכישת דירה היא בין העסקאות הנפוצות והחשובות ביותר עבור כל יחיד זוג או משפחה. על כן באופן טבעי, מועד המסירה של הדירה מידי הקבלן לבעליה החדשים הוא אחד הפרמטרים המשפיעים על רוכשי דירות באשר הם. זאת בעיקר בשל עוגמת הנפש והנזק הרב שעשוי להיגרם במקרה של איחור במסירה.

    מה ניתן לעשות כשקבלן מאחר במסירת הדירה?

    בשל ההשפעה הרבה שיש למועד המסירה על הרוכשים בהסכם בין הקבלן והרוכשים בדרך כלל יצוין גם מועד המסירה.

    איחור במסירת הדירה עשוי להתרחש בשל סיבות ותרחישים מגוונים. האיחור יכול להיות כתוצאה מעיכובים לא צפויים בבנייה או בקושי בקבלת אישורי העירייה במועדם. תהא הסיבה אשר תהא- קבלן שאיחר במסירת דירה לאחר שהרוכש כבר העביר לו את כספו יידרש לפצות את הרכוש בגין המסירה המאוחרת.

    הנזקים הנלווים לאיחור במסירה

    מסירה מאוחרת של הדירה עלולה ליצור "שרשרת של נזקים" לרוכש, שהרי ישנן עסקאות רבות נוספות המסתמכות על מועד המסירה הקבוע מראש. לדוגמא: סיום חוזה שכירות בדירה קודמת, תשלום מראש למובילים להעברת רכוש מדירה אחת לאחרת ועוד.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      אולם, חשוב לציין כי הנזקים לא נגרמים רק לרוכש אלא שלאיחור במסירה קיימות השפעות נרחבות גם על הקבלן. כאמור, קבלן שמאחר במסירת הדירה לקונה יידרש לפצות אותו על האיחור. ככל שהאיחור במסירה יגדל כך גם יגדל בהתאמה שיעור הפיצוי.

      נקודות שחשוב לתת עליהן את הדעת מראש בכדי למנוע עיכוב או להכיר את השלכותיו

      • מועד המסירה – החוק קובע כי איחור במסירה של פחות מ – 60 יום ממועד המסירה שנקבע בין הצדדים בחוזה לא מזכה את הרוכשים בפיצויים. חשוב שתהיה לכך מודעות בעת החתימה על ההסכם מול הקבלן ובהתנהלות לאחריו. על כן, חשוב להקפיד שבמסגרת החוזה יצוין תאריך ספציפי וברור שלא משתמע לשתי פנים.
      • ירידה לפרטים בעת כתיבת חוזה– חשוב מאוד להקפיד שהחוזה שנחתם בין רוכש הדירה לקבלן יהיה מפורט מדויק ומהימן. ירידה לפרטים בעת כתיבה החוזה עשויה לשפר את התנאים של הרוכש במקרה של עיכוב ואף למנוע מראש את הסיכוי לאיחור או את פרק הזמן שבו המסירה מתעכבת.מה ניתן לעשות כשקבלן מאחר במסירת הדירה?
      • קריאה מוקפדת של החוזה– לא פעם קבלנים מנצלים את היכרותם המעמיקה עם שוק הנדל"ן ובמקביל את חוסר ההיכרות של הרוכשים עם אותו השוק. לעיתים הדבר מתבטא בהכנסת תניות מקפחות לחוזה. כלומר, הכנסת סעיפים שמקפחים את הרוכש ונותנים יתרון יחסי לקבלן. חשוב לציין שתניה מקפחת היא דבר אסור שנחשב בלתי חוקי ולא יקבל הגנה בבית המשפט.
      • איחור במסירה מנסיבות של "כוח עליון"- כאשר האיחור נגרם כתוצאה מגורמים שאינם בשליטת הקבלן קיימת אפשרות לאחר ולא תעמוד לרוכש הדירה זכות פיצוי על כך. לדוגמא עיכובים בבנייה בשל סגר מדיני בעקבות נגיף הקורונה שמובילים לאיחור במסירה העולה על 60 יום לא בהכרח יזכו את הרוכש בפיצויים.
      • סכום הפיצוי– החוק מחייב את הקבלן לפצות את הרוכש על כל עיכוב של למעלה מ60 יום ללא הוכחת נזק. שיעור הפיצוי ייקבע לתשלום חודשי לפי הקבוע בחוזה או לפי שיעור של דמי שכירות חודשיים של דירה הדומה במיקומה ובגודלה כאשר הם מוכפלים ב1.5 לערך.
      • שכירת שירותיו של עורך דין המתמחה בתחום המקרקעין– ליווי של עורך דין בעת ניסוח החוזה עשוי למנוע בעיות עתידיות ולדאוג לשמירה על זכויות הרוכש תוך שמירה על הגינות לשני צדדי ההסכם. גם במקרים של עיכוב במסירה יוכל עורך הדין לסייע לקונה לקבל את הפיצוי המגיע לו ולזרז את העברת הנכס.

      *אנחנו עושים מאמץ לדייק ועדיין יובהר כי כל המופיע באתר L.Nadlan אינו מחליף ייעוץ משפטי, אין בו חוות דעת או המלצה. המסתמך על האמור – עושה זאת באחריותו.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-2316781 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף