Luach-Nadlan_MainPic עסקת נדל
Luach-Nadlan_MainPic עסקת נדל
פנייה לייעוץ אישי



    כיצד מתבצעת העברת זכויות במקרקעין אגב גירושין?

    כשזוג מקבל החלטה להתגרש כחלק מההליך כותבים בני הזוג הסכם גירושין. במסגרת ההסכם מגיעים בני הזוג הנפרדים להסדרה של תחומי חיים רבים שמשתנים בעקבות הבחירה להתגרש. ההסכם יעסוק בילדים המשותפים ובהתנהלות שתהיה מעתה ביחס אליהם, בכספים ובנכסים המשותפים. במסגרת הסדרת נושא הנכסים המשותפים לא פעם ישנו נכס מקרקעין משותף שיש להגיע להסדרה גם ביחס אליו.

    כיצד מתבצעת העברת זכויות במקרקעין אגב גירושין?

    תוכן עניינים

    לעיתים כאשר אחד מבני הזוג מחזיק באישור זכויות בטאבו על נכס או דירה כחלק מההסדרה יחליטו בני הזוג להעביר את הזכויות הללו לבן הזוג השני.

    באם יאשר בית המשפט את תוכנו של הסכם הגירושין יקבלו סעיפיו תוקף מחייב של פסק דין. כאשר ההסכם קיבל תוקף של פסק דין תבוצע העברה אגב גירושין.

    העברת זכויות אגב גירושין אינה מותאמת רק לבני זוג יהודים בני אותו המין שנישאו ברבנות. כלומר, העברת הזכויות יכולה להתקיים גם כאשר מדובר בידועים בציבור שמחליטים להיפרד וכן בפרידה של בני זוג מאותו המין.

    העברת זכויות במקרקעין אגב גירושין יכולה להתבצע בתמורה לקבלת רכוש אחר או סכום כסף מוגדר שהסכימו עליו בני הזוג.

    כמו כן, יכולה העברת הזכויות להיעשות ללא כל תמורה, זאת בכפוף להחלטה משותפת של בני הזוג שנרשמה באופן ברור בהסכם הגירושין שערכו.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      האם ניתן לקבל פטור ממס על העברת זכויות?

      ניתן לקבל פטור בכפוף להצגה של מספר נתונים או מסמכים:

      • יש להראות כי אכן קיים הסכם בין בני הזוג. בין אם מדובר בהסכם גירושין/ התרת נישואין. או הסכם ממון.
      • יש להראות כי בהסכם עצמו קיימת הוראה מפורשת בדבר העברת הזכויות מבן זוג אחד לאחר בעקבות הפרידה.
      • יש להראות כי ניתן פסק דין של בית הדין לענייני משפחה שאישר את ההסכם ונתן לו תוקף משפטי מחייב.
      • קבלת הפטור מהמיסוי מותנית בכך שההעברה תתבצע רק מבן זוג אחד לבן הזוג השני או לילדיהם ולא לאדם אחר.

      העברת זכויות במקרקעין אגב גירושין יכולה להתבצע בתמורה לקבלת רכוש אחר או סכום כסף מוגדר

      ביצוע ההעברה

      ההעברה מתבצעת בעיקרה על ידי הצגת מסמכים שמעידים על הנתונים הנדרשים לטובת קבלת האישור להעברת הזכויות.

      1. הגשת טופס בקשה כללית של לביצוע העברת זכויות עקב גירושין. הבקשה חייבת לכלול בתוכה את פרטי המגיש וכן פרטי קשר בכדי שניתן יהיה ליצור עימו קשר בעת הצורך.
      2. הצגת הסכם הגירושין שנחתם בין הצדדים. ההסכם שמוגש צריך להיות הטופס המקורי שעליו חתמו בני הזוג או העתק שלו בכפוף לקבל אישור של בית הדין או בית המשפט לענייני משפחה.
      3. באם מדובר בזוג שהיה נשוי וכבר סיים את הליך הגירושין עליו לצרף את תעודת הגירושין המקורית או לחילופין לצרף העתק חתום שיהיה נאמן למקור.
      4. הצגת מסמך מהעירייה שמטרתו להעיד על כך שלבני הזוג אין חובות ביחס לדירה שעליה מבוצעת העברת זכויות.
      5. יש להביא חמישה עותקים של שטרי מכר. השטרות צריכים להיות וחתומים על ידי הצדדים ועל ידי עורך דין כאשר ישנה עדיפות לעורך דין המתמחה במקרקעין.
      6. יש לצרף גם אישור ממס רכוש שיעיד על כך שאין חובות על הנכס.
      7. יש לשלם את האגרה הנלווית להגשת הבקשה בלשכת רישום המקרקעין שאליה משוייכת הדירה ולצרף אישור לכך שאכן בוצע התשלום.

      הגשת המסמכים לפי רוב תתבצע בהגעה פיזית של אחד מבני הזוג ללשכת רישום המקרקעין שאליה משוייך הנכס שבו מבוצעת העברת הזכויות.

      אולם, אם מעורב עורך דין בהגשת הבקשה עומדת לו האפשרות להגיש את כל המסמכים הנדרשים באופן מקוון.

      היטל השבחה בהעברה אגב גירושין

      כמו בכל ביצוע פעולה הקשורה במקרקעין, גם בעניין זה כדאי להתייעץ עם עורך דין המומחה בעניין שאחרת, יכולות להיות השלכות כלכליות משמעותיות בעבור הצדדים ומה הכוונה ?

      נהוג לחשוב בטעות כי בהעברה אגב גירושין אין כלל חיוב במיסים, כאשר בפועל הדבר אינו נכון בצורה מלאה ובעיקר כאשר המדובר על היטל השבחה. היטל השבחה אינו מס שבח ולכן ובאופן עקרוני, יחול תשלומו על הצד המעביר.

      כיום המצב הנוהג הוא אינו חד משמעי ובעוד שיש רשויות המאפשרות מעין דחיית תשלום היטל ההשבחה עד למועד זו תימכר הדירה לצד שלישי (כמו שנהוג במקרה של מס שבח), הרי שקיימות רשויות הדורשות את תשלום היטל ההשבחה כבר במועד העברת הזכויות.

      אמנם לאחרונה הועברה הצעת חוק המבקשת "להשוות" את מעמד מס השבח להיטל ההשבחה מבחינת דחיית התשלום, אך כל עוד החוק טרם עבר המדובר על תשלום כספים שיש לקחת בחשבון במסגרת איזון המשאבים בין הצדדים המתגרשים.

      האם העברה אגב גירושין של זכויות במקרקעין לילדים או מהילדים לאחד מההורים – פטורה ממס ?

      יש להבחין האם מדובר בהעברה מהורה לילד או מילד להורה ובכל מקרה, אין המדובר בפטור מלא ממיסים :

      1. העברה מהורה לילד אגב גירושין – אינה מהווה "אירוע מס" המחייב דיווח לרשויות המס. קיים פטור ממס רכישה ומס שבח ישולם (אם לא יתקיימו התנאים למתן פטור ממנו) רק בעת שהצד המקבל יבקש למכור את הדירה לצד שלישי.
      2. העברה מילד להורה אגב גירושין – אינה בעצם "העברה אגב גירושין" אלא "עסקה ללא תמורה בין קרובים" המהווה עסקה רגילה , בגינה יינתן פטור או ישולם מס חלקי כקבוע בחוק על עסקאות אלה.

      במה שונה היערכות המס כשמדובר ביותר מדירה אחת שלגביה נדרשת העברת זכויות המקרקעין אגב גירושין ?

      חשוב לשים לב וכן לתכנן היטב שבמועד מכירת הדירות לצד שלישי, תהיה בבעלות כל אחד מבני הזוג דירה אחת על מנת שיוכלו ליהנות מפטור מס שבח בגין מכירת דירה יחידה וכאשר המדובר ביותר משתי דירות, כדאי להעביר דירות על שם ילד (או ילדים) שעברו את גיל 18.

      *אנחנו עושים מאמץ לדייק ועדיין יובהר כי כל המופיע באתר L.Nadlan אינו מחליף ייעוץ משפטי, אין בו חוות דעת או המלצה. המסתמך על האמור – עושה זאת באחריותו.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-2316781 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף