Luach-Nadlan_MainPic עסקת נדל
Luach-Nadlan_MainPic עסקת נדל
פנייה לייעוץ אישי



    השלכות של בניה ללא היתר (מדריך משפטי)

    התופעה של בניה ללא היתר הינה תופעה המוכרת מידי במדינת ישראל והפכה ל"מכת מדינה" של ממש זה מכבר שהרי, במדינת ה"סמוך" ו"יהיה בסדר", מתפתים רבים לבחור בדרך הקלה והלא חוקית, מאשר להתעסק עם בירוקרטיות ולהוציא כספים.

    אך חשוב להבין, כי השלכות בניה ללא היתר יכולות לא רק לסכן חיים (כך ממש) ולגרום לנזקים כלכליים ואף ציבוריים של ממש, אלא אף מהווה היא עבירה פלילית המעמידה את הבונה ללא היתר בסכנת מאסר בפועל, מעבר לקנסות גבוהים וסנקציות נוספות הקיימות בחוק.

    תוכן עניינים

    מה זו בניה ללא היתר?

    כל הליך של בניה מתחיל (לפחות חייב להתחיל מבחינה חוקית) בקבלת היתר לאותה בניה. ההיתר ניתן מאת הרשות המקומית הרלוונטית טרם תחילת ההליך. כאשר לא מתקבל היתר משמע – אין אישור לבנות ומי שכן יבחר לבנות בכל זאת ללא ההיתר – מבצע למעשה עבירת בניה.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      היכן ניתן לראות בניה ללא היתר – עבירות בניה למעשה?

      1. מי שבונה ללא היתר – סגירת חדר בחצר, סגירת מרפסת, בניית בריכה ועוד.
      2. מי שבונה בחריגה מהיתר או מתוכנית בניין עיר – למשל קבלן שהותר לו לבנות בניין בן 4 קומות ובונה בניין בן 5 קומות.
      3. מי שעושה שימוש לא חוקי / חורג בנכס – למשל בעל נכס שחילק את הדירה שלו לשלושה חדרים ללא קבלת היתר מראש.

      השלכות בניה ללא היתר – במישור המנהלי והפלילי

      חשוב לזכור כי לעיתים ניתן יהיה להכשיר את הבניה הלא חוקית בדיעבד "במחיר" של צו הריסה או קנס ללא כתב אישום פלילי, אך כמובן שבדרך כלל לא יבחרו באופציה זו. לכן, אם הוועדה לתכנון ובניה ברשות המקומית מגלה כי נעברה עבירת בניה וקיימת בניה ללא היתר, תזמן את בעל הנכס למסור את גרסתו ואם יהיו ראיות בידיה לביצוע הבניה ללא היתר, יכולה:

      1. להורות על צו הריסה מנהלי – למשל להרוס חדר שנבנה על גג הבניין ללא היתר.
      2. להורות על צו הפסקת שימוש מנהלי – למשל תורה לבעל הנכס להרוס את החלוקה שביצע בדירתו המחולקת.
      3. להגיש כתב אישום כנגד בעל הנכס בבית המשפט לעניינים מקומיים – שם יוכל בית המשפט להורות על צו הריסה שיפוטי, להורות על מתן קנס כספי בסכום גבוה ואף על עונש מאסר בפועל (בתלות בעברו של בעל הנכס, בהיקף העבירה ובחומרתה).

      השלכות בניה ללא היתר – פגיעה בזכויות בעל הנכס בנכס עצמו

      חלק מהפריווילגיות הקיימות לבעל נכס הינה היכולת לעשות עימו ככל שעולה על רוחו, למכור או להשכיר וכו' (כמובן בגבולות החוק). אך כאשר הוא מבצע בניה ללא היתר בנכס, הוא חושף עצמו בהכרח להגבלות משמעותיות, כמו:

      1. פגיעה ביכולת לבצע עסקאות מכר בנכס – אחד מהמסמכים הדרושים בעסקת מכר הינו אישור עירייה שהמוכר צריך להמציא לקונה. כשמתבקש אישור כזה העירייה תשלח פקח מטעמה לבדיקת הנכס וככל שיהיו חריגות או בניה ללא היתר – לא יינתן אישור זה.
      2. פגיעה ביכולת מימון על ידי משכנתא – אחת הבדיקות שמבצע בנק טרם מעניק משכנתא, הינה הערכת שווי הנכס על ידי שמאי שנשלח מטעמו. ככל שיתגלה כי ישנן חריגות בניה או בניה ללא היתר בנכס, שווי הנכס יתמחר בפחות כסף מה שיפגע בגובה המשכנתא שתינתן.

      איך רשות מקומית מגלה על קיומה של בניה ללא היתר?

      אמנם לא בהיקפים גדולים כפי שהיו הרשויות המקומיות מקוות, אך עדיין חריגות בניה ומקרים של בניה ללא היתר מגיעים לידיעתן בעיקר דרך הלשנות של שכנים או מכרים ש"חפצים ביקרו" של אותו שכן שבנה ללא היתר.

      לעיתים שולחות הרשויות מפקחים מטעמן לגלות עבירות בניה, אך מקרים אלה מעטים יותר ו"מניבים" פחות גילויים.

      לא בטוח כי אף אם יידע כל אזרח בישראל על ההשלכות החמורות של בניה ללא היתר, ירדו היקפי התובעת המטרידה הזו בעיקר מאחר ואין המדובר רק על שיקולים כלכליים, אלא במנטליות שלא ממש אפשרי לעקרה מהשורש.

      *אנחנו עושים מאמץ לדייק ועדיין יובהר כי כל המופיע באתר L.Nadlan אינו מחליף ייעוץ משפטי, אין בו חוות דעת או המלצה. המסתמך על האמור – עושה זאת באחריותו.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-2316781 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף