Luach-Nadlan_MainPic עסקת נדל
Luach-Nadlan_MainPic עסקת נדל
פנייה לייעוץ אישי



    כיצד לרשום נכס שהתקבל בירושה? (מדריך משפטי)

    לא הרבה יודו בכך בפה מלא, אך רבים כן יודעים ומודעים לכך שעם פטירת קרובי משפחתם (בדרך כלל ההורים), ממתינה להם ירושה שאף אם אינה כוללת נכסים או רכוש רב, על פי רוב תכלול לפחות דירת מגורים אחת.

    חשוב לדעת! לאופן רישום הדירה בפנקסי הזכויות ישנה משמעות כלכלית עבור היורשים (הן בהווה והן בעתיד) ולכן, טרם נרוץ לביצוע הרישום – כדאי לדעת כיצד לרשום את הדירה, אילו מסמכים מהותיים לרישום וגם, כיצד הרישום ישפיע על זכויות היורש בעתיד מבחינה כלכלית.

    תוכן עניינים

    כיצד מתקבלת דירה בירושה?

    אם בירושה על פי דין – כאשר מנוח נפטר ולא מותיר צוואה, אזי עיזבונו יחולק בין יורשיו לפי הדין. אם הותיר צוואה – יחולק עיזבונו לפי מה שנקבע בצוואה (כך ייתכן שהמנוח החליט להוריש לאחר ולא לקרוב משפחתו).

    קודם כל – להוציא צו ירושה או צו לקיום צוואה

    כידוע, לא ניתן לפעול בשם המנוח מכוח ירושה או צוואה, אלא אם כן הוצא צו ירושה או צו לקיום צוואה כדין ולכן, זו הפעולה הראשונה שיש לבצע.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      שנית – לוודא כי המנוח היה הבעלים של הנכס

      לפני ביצוע כל צעד, יש לבדוק את בעלי הזכויות באותו הנכס ואת חלקם בו. זאת ניתן לעשות על ידי הוצאת נסח טאבו או אישור זכויות (אם הנכס הינו בבעלות המדינה). שאחרת, ייתכן מצב, למשל, בו המנוח לא היה הבעלים המלאים של הנכס או שישנן הערות אזהרה המונעות פעולה בו.

      לבדוק טוב לפני הרישום! אילו השלכות כלכליות יכולות להיות על היורשים?

      העברת נכס שהתקבל בירושה על שם היורש אינו מהווה "אירוע מס" ולכן אין חובת דיווח על הרישום (אין חיוב במס רכישה או שבח). אך, בעת שירצה היורש למכור את הנכס לאחר, ייתכן שיחויב במס שבח – בודקים כאילו המנוח מוכר את הנכס ואם היה צריך לשלם מס שבח (או תשלומים אחרים) אז גם היורש ישלם.לכן ועל מנת להימנע מתשלום בעתיד בעת מכירת הנכס, ניתן לשקול אופציות נוספות כמו הסכם חלוקה בין יורשים – שישנה את אופן החלוקה המקורי.

      הגשת הבקשה אצל הרשם לענייני ירושה

      ניתן להגיש את הבקשה בשלוש דרכים: באופן ידני (על ידי הגעה פיזית למשרדי הרשם להניח בתיבת ההפקדה או להגיע לנציג לאחר קביעת פגישה), באמצעות הדואר ובאופן מקוון (על ידי עורכי דין דרך האתר של הרשם).
      באופן מקוון:

      1. למלא טופס בקשה לרישום במקרקעין – ממלאים את הטופס לרבות פרטי המנוח, מסמנים האם מבקשים לרשום מכוח צו ירושה, צו קיום צוואה או הסכם עיזבון בין היורשים, לחתום ולאמת מול עורך דין (אם יש מנהל עיזבון הוא חותם על הטופס).
      2. לצרף אגרת רישום (170 ₪ נכון לשנת 2023).
      3. לצרף הצהרת עורך דין (לביצוע פעולות מקוונות).

      באופן ידני / באמצעות הדואר:

      יש להגיש טופס בקשה לרישום במקרקעין חתום ומאומת מקורי בצירוף אישור תשלום אגרה (ניתן לשלם באינטרנט ולהדפיס אישור או בלשכת הרשם לענייני ירושה) ואז לשלוח הכל בדואר (רשום + אישור מסירה) או להפקיד בתיבת ההפקדה מחוץ למשרדי הרשם או להגיע לפגישה עם נציג.

      תוך כמה זמן יבוצע רישום הנכס?

      בהנחה שכל המסמכים מולאו והוגשו כראוי – הרישום יבוצע תוך ימים בודדים. אם יידרשו תיקונים או הוספת מסמכים או אישורים יתעכב הרישום עד לתיקון או השלמת המסמכים. לרשום נכס שהתקבל בירושה בפנקסי המקרקעין אינו עניין מסובך, אך כדאי להתייעץ לפני עם מי שבקי בתחום איך כדאי לרשום ועל שם מי, על מנת לחסוך תשלומים מיותרים לרשויות המיסים בעתיד.

      *אנחנו עושים מאמץ לדייק ועדיין יובהר כי כל המופיע באתר L.Nadlan אינו מחליף ייעוץ משפטי, אין בו חוות דעת או המלצה. המסתמך על האמור – עושה זאת באחריותו.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-2316781 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף