Luach-Nadlan_MainPic עסקת נדל
Luach-Nadlan_MainPic עסקת נדל
פנייה לייעוץ אישי



    מבוא לדיני מיסים: על מיסים ועל מס שבח מקרקעין

    מימון השירותים שמעניקה המדינה נעשה על ידי הטלת מיסים על תושביה. דיני המיסים מסדירים את גביית הכספים מהציבור ונדרש פיקוח על גבייתם של מיסים משום פגיעתם בזכות הקניין של האדם. 

    מבוא לדיני מיסים על מיסים ועל מס שבח מקרקעיןתשלום מיסים הינו חובה כאשר לעיתים ניתן לקבל הקלות מס שונות או פטור ממס. במקרים מסוימים המוגדרים בחוק, ניתן לקבל פטור מתשלום מס שבח מקרקעין. זהו מס המוטל על המוכר נס מקרקעין.

    תוכן עניינים

    גביית מיסים בישראל

    חלוקת המס בישראל לא נעשית באופן שווה מכל חלקי האוכלוסייה וזאת על מנת ליצור איזון בין תושבי המדינה, קרי, צמצום הפערים הכלכליים הנובעים מהשוני בהכנסה של אוכלוסיות שונות.

    מטרתם ראשית של המיסים היא כמובן מימון הפעולות השלטוניות הכוללות בין השאר מתן שירותים לציבור.

    ניתן להצביע על מטרות נוספות למשל מתן תמריץ לתעשייה מקומית וזאת על ידי הטלת מכס על מוצרים מיובאים וכן עידוד פיתוח של אזורים המצויים בפריפריה על ידי מתן הקלות מס לתושבי האזור.

    הממשלה עושה שימוש באמצעי זה, מיסים, לצורך קידום מטרות שונות. דוגמא טובה לכך היא פרויקט תמ"א 38. במסגרת פרויקט זה מעניקה הממשלה הטבות מס פטורים שונים למשתתפי התוכנית – בעלי דירות וקבלנים.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      תמ"א 38 הנה תוכנית לעידוד חיזוקם של מבנים מפני רעידת אדמה. היות שפעולת חיזוק מבנים כרוכה בעלות כספית גבוהה ביותר, בעלי דירות אינם יכולים לעמוד בהוצאה זו.

      הממשלה הבינה כי ללא מתן תמריץ לבעלי הדירות, אלו לא יפעלו לחיזוק מבנה המגורים שלהם. תמ"א 38 מקשרת בין בעלי דירות לבין קבלנים כאשר הקבלן מחזק את המבנה ומקבל בתמורה זכויות בנייה שניתנות לבעלי הדירות.

      הממשלה מעניקה לצדדים הטבות מס שונות ופטורים שונים בכדי לעודד את המטרה החשובה לה – חיזוק מבנים מפני רעידות אדמה. מטרה זו של הממשלה, מושגת למעשה על ידי מיסים.

      מס שבח מקרקעין

      מס שבח מקרקעין מוטל על רווחים כספיים שנוצרו בעת מכירת מקרקעין. תשלום המס מוטל על המוכר ובפעולה שנעשתה באיגוד מקרקעין, על עושה הפעולה. המס מוטל על השבח אשר הוא למעשה הסכום שבו עולה שווי המכירה על יתרת שווי הרכישה.

      קביעת גבוהו של מס שבח מקרקעין הוא עניין סבוך למדי מפני שהמס מחושב על פי שיעורים משתנים. החוק מאפשר קבלת הנחות מסוימות ופטורים מתשלום מס שבח מקרקעין.

      אחד מהפטורים השכיחים ביותר הוא פטור ממס שבח מקרקעין בעת מכירת דירת מגורים שהנה דירה מזכה. מהי דירה מזכה? ישנם מספר קריטריונים. אלו הם המרכזיים שבהם:

      1. מועד המכירה: דירת מגורים מזכה היא דירה אשר בנייתה נסתיימה והיא שלמה בעת המכירה.
      2. בעלות על הדירה: דירה מזכה היא דירה שבעליה הוא אדם יחיד ולא תאגיד.
      3. הדירה מיועדת למגורים: פטור מתשלום מס שבח מקרקעין יינתן לדירה אשר שימשה בפועל למגורים או אשר הנה מיועדת למגורים והיא מכילה את כל הדרוש כדי להיות דירת מגורים.

      קבלת פטור מתשלום מס שבח מקרקעין טעונה בקשה מיוחדת לכךקבלת פטור מתשלום מס שבח מקרקעין טעונה בקשה מיוחדת לכך. בהעדר בקשה, רשויות המס מניחות כי המוכר רוצה להיות ממוסה. יש להקפיד להגיש את הבקשה במועד שכן אם לא, יאלץ המוכר להגיש בקשה להארכת מועד.

      במילוי טופס הבקשה יבחר המוכר בסוג הפטור המתאים על מנת שהרשות תדע לאיזה פטור מתייחס המוכר. גובהו של מס שבח מקרקעין הוא משמעותי ועל כן מומלץ לקבל ייעוץ משפטי טרם פנייה אל רשויות המס.

      עו"ד המתמחה בדיני מיסים יוכל לבחון את האפשרויות העומדות בפני המוכר לקבלת הקלות או פטור מתשלום מיסים שונים ובין השאר, מס שבח מקרקעין.

      למשל, במקרים בהם למוכר יש הפסדים משוק ההון והוא מחויב במס שבח מקרקעין, ייתכן ויוכל לקזז הפסדים אלה מול מס השבח וכך לצמצם משמעותית את גובה המס.

      לסיכום, כאמור מן הדברים שלעיל, המדינה גובה מיסים מתושביה למען קידום מטרות חשובות לצד הצורך לממן את הגוף השלטוני. תמ"א 38 היא דוגמה לשימוש שעושה הממשלה באמצעי זה, מיסים, בכדי לעודד בעלי דירות לחזק את מבני המגורים שלהם.

      הממשלה מציעה הטבות מס ובכך מצליחה להגיע אל היעד שהציבה לעצמה. מס שבח מקרקעין הוא מס המוטל על המוכר מקרקעין וניתן, כפי שתואר לעיל, לקבל פטורים שונים מתשלום מס שבח מקרקעין.

      *אנחנו עושים מאמץ לדייק ועדיין יובהר כי כל המופיע באתר L.Nadlan אינו מחליף ייעוץ משפטי, אין בו חוות דעת או המלצה. המסתמך על האמור – עושה זאת באחריותו.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-2316781 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף