Luach-Nadlan_MainPic עסקת נדל
Luach-Nadlan_MainPic עסקת נדל
פנייה לייעוץ אישי



    מהי הערת אזהרה שלילית? (מדריך משפטי)

    רוב האנשים נתקלים לראשונה במונח "הערת אזהרה", עת מבצעים הם עסקת מקרקעין בקשר לרכישת דירה או מכר דירה, אשר מהווה את אחת העסקאות הגדולות והמשמעותיות שמבצע אדם במהלך חייו, אך לא תמיד מודעים הם למשמעות האקוטית שיש למונח.

    מהי הערת אזהרה שלילית? (מדריך משפטי)

    למעשה – הערת אזהרה היא זו אשר בכוחה להזהיר אדם מפני כל בעיה בנכס אשר אותו הוא מבקש לרכוש! ואם יבחין אדם כי לא ניתן לבצע עסקה בנכס בהעדר הסכמת צד שלישי או בשל מגבלה אחרת – יידע שלפניו הערת אזהרה "שלילית" – ואז ייזהר ויימנע מלבצע עסקה באותו הנכס!

    תוכן עניינים

    לא כתוב? לא קיים!

    בכל הקשור לעסקאות במקרקעין, אין הנחות – הכל צריך להיות כתוב בצורה מפורטת ולא נתון לפרשנות ובעצם, "תעודת הזהות" של כל נכס מקרקעין הינה רישומו ורישום הזכויות בו בפנקסי הזכויות של מדינת ישראל (אם בטאבו ואם במנהל מקרקעי ישראל ואם באחר).

    לכן, הצעד הראשון שראוי שיעשה אדם (או מייצגו) בקשר עם נכס מסוים, הוא לבדוק את מצבו המשפטי של אותו הנכס: מי בעל / י הזכויות בו ? מהם פרטי הנכס המדויקים ? והכי חשוב – האם יש מגבלות על עבירות הנכס ואילו מגבלות – כלומר, האם יש הערות אזהרה על הנכס ואילו ?

    מהי הערת אזהרה שלילית?

    בהערת אזהרה "חיובית" – מתחייב בעל הנכס לבצע עסקה בנכס לטובת אחר – בדרך כלל לטובת רוכש הנכס כנגד קבלת התשלום הראשון וכך, מבטיח הרוכש כי המוכר לא יוכל לבצע עסקאות נוספות באותו הנכס ומגן על עצמו.

    בהערת אזהרה "שלילית" – מתחייב בעל הנכס להימנע ולא לבצע עסקה או פעולה כלשהי בנכס, בשל התחייבות שיש לו לטובת אחר.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      למשל הערה בגין הלוואה כספית שניתנה – אדם נטל הלוואה מאחר ועל מנת להבטיח את החזר ההלוואה, נרשמה הערת אזהרה לטובת האחר על נכסו של האדם לפיה, עד אשר לא יושב סכום ההלוואה במלואו, מנוע בעל הנכס מלבצע עסקה או פעולה בו.

      ואם כן ומאחר והערת האזהרה השלילית פרושה לעיון כולם, הרי שגם אם בעל הנכס יבצע עסקה בניגוד להערה או שאף אם צד שלישי ראה את ההערה ובכל זאת בחר להתקשר עם בעל הנכס – עדיין זכותו של נותן ההלוואה תגבר (!).

      גם בהליכי חדלות פירעון הערה "שלילית כמוה כהערה "חיובית":

      עד לפני כשלוש שנים, נהוג היה לתת מעין עדיפות להערת אזהרה "חיובית" בכל הנוגע להליכי חדלות פירעון כך שבעל הערה חיובית הינו במעמד "נושה מובטח" הבא בעדיפות על פני נושים אחרים של החייב.

      כיום, גם מי שלטובתו נרשמה הערה שלילית – יהיה במעמד של נושה מובטח, כלומר ועם מימוש אותו הנכס, תהיה עדיפות להשיב כספים תחילה למי שהשכיל לרשום הערה שלילית ולכן, חשיבות הרישום גדולה לאין ערוך.

      עד לפני כשלוש שנים, נהוג היה לתת מעין עדיפות להערת אזהרה "חיובית" בכל הנוגע להליכי חדלות פירעון

      איך רושמים הערת אזהרה שלילית?

      בדיוק כפי שרושמים הערת אזהרה חיובית:

      1. ממלאים טופס בקשה לרישום הערת אזהרה (ניתן לשלוח באופן מקוון, בדואר או ידני).
      2. מצרפים את כל המסמכים הנדרשים – הסכם, ייפויי כוח, תעודות הזהות הצדדים (או נסח חברה אם מדובר בתאגיד) וכל מסמך אחר הדרוש בנסיבות העניין.
      3. משלמים אגרת רישום.
      4. ממתינים לביצוע הרישום – היום במידה והכל מוגש כראוי הרישום יכול להתבצע בזמן קצר מאוד.

      בשורה התחתונה, אמנם המילה "שלילית" מעלה קונוטציות שליליות, אך בפועל מדובר על כלי משפטי חשוב וחזק מאוד העומד לרשות אדם, אשר מעוניין להבטיח כספים שנתן לאחר, או קיום התחייבויות של אחר כלפיו.

      *אנחנו עושים מאמץ לדייק ועדיין יובהר כי כל המופיע באתר L.Nadlan אינו מחליף ייעוץ משפטי, אין בו חוות דעת או המלצה. המסתמך על האמור – עושה זאת באחריותו.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-2316781 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף