Luach-Nadlan_MainPic עסקת נדל
Luach-Nadlan_MainPic עסקת נדל
פנייה לייעוץ אישי



    התמודדות משפטית מנצחת עם ליקויי בנייה

    התמודדות משפטית מנצחת עם ליקויי בנייה

    תוכן עניינים

    מהם ליקויי בנייה?

    ליקויי בנייה הם תקלות או פגמים שנגרמו במהלך הבנייה ואינם תואמים את התחייבותו של הקבלן. כלומר, מצב דברים שבו תוצאות הבנייה הסופיות שהתקבלו שונות מהתוצאות שהתחייב הקבלן לתת.

    התחייבותו של הקבלן יכולה להתקיים במסגרת ההסכם שנחתם עימו, וכן כאשר ישנה חריגה מהוראות הדין המחייב בתחום הבנייה או הבטיחות.

    קיימים שני סוגי ליקויים אשר ביחס לכל אחד מהם ישנה דרך פעולה מומלצת:

    1. ליקויים שניתן לזהות מידית – דורשים דיווח לקבלן עד שנה מיום קבלת המפתח לפי החוק
    2. ליקויים נסתרים שקשה לחזות מראש – (כמו תקלות במערכת ביוב או בצנרת) תקלות מסוג זה יתגלו רק לאחר שימוש ממושך בנכס. וברגע שליקוי כזה מתגלה חשוב לדווח עליו בפנייה לקבלן. רצוי שהפניה תיעשה בסיוע של עורך דין וזאת בכדי לנסות להימנע מראש מהליך של הגשת תביעה.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      איך מתבטאים ליקויי בנייה?

      ליקויי בנייה יכולים לבוא לידי ביטוי באופן חלקי באביזר או בבנייה נקודתית וכן בצורה נרחבת יותר של מערכת שלמה. ליקויים בדרך כלל יבואו לידי ביטוי בתקלה בתפקוד של מערכת או מוצר.

      כמו כן, הדבר יכול לבוא לידי ביטוי בבעיה בעמידות, ביציבות או באיכות הבנייה המערכות או המוצרים.

      כאשר מתקיימות אחת או כמה מצורות הביטוי האמורות, על התובע לאתר בדיוק את הליקוי המתקיים ואת אי התאמת מצב הדירה לתקן הבנייה או להוראות הקבועות בחוק או בהסכם.

      חשוב לקחת בחשבון שבהתאם לחוק המכר לכל ליקוי שמתגלה קיימת תקופת בדק מוגדרת. התקופה המוגדרת דורשת לפעול בהתאם ללוחות הזמנים באם מתקבלת החלטה להגיש תביעה נגד הקבלן.

      איך בודקים אם מתקיימת עילה לתביעה?

      תביעה בשל קיום ליקויי בנייה היא אפשרית אך לא כל תביעה מתקבלת. לכן לפני שתובעים חשוב לוודא שאכן מתקיימת עילה מספקת. ישנם מספר פרמטרים שתשומת לב אליהם עשויה לסייע בבחינת המצב ובהבנה האם ניתן לתבוע או לא.

      1. הקבלן נדרש לבצע את הבנייה בהתאמה מלאה לתקן שנקבע בידי מכון התקנים הישראלי. כל חריגה שיחרוג הקבלן מהתקן תחשב לליקוי. (אך קיום של ליקוי לא תמיד מצדיק תביעה.)
      2. באם ישנם מוצרים ספציפיים שלא קיים להם תקן ישראלי מחייב הבחינה תעשה לפי תקנות התכנון והבנייה ההגדרה הכללית המצויה בתקנות כאשר לא קיים תקן ישראלי היא עבודה לפי התקנים של מוסדות שחברים בארגון IOS הבינלאומי.
      3. לפי החוק, על הקבלנים חלה החובה לבנות בהתאם לתקנות התכנון והבנייה. הבנייה בהתאם לתקנות נוגעת גם לבטיחות באש, תקני בידוד ועוד.

      התמודדות משפטית מנצחת עם ליקויי בנייה

      קבלת סיוע משפטי

      איתור הליקוי וההבחנה האם הוא מקים עילת תביעה או לא הוא הליך מורכב. בכדי לבצע אותו כראוי תוך הימנעות מטעויות ומבזבוז זמן ומשאבים מומלץ לשכור את שירותיו של עורך דין המתמחה בתחום המקרקעין.

      שכירת שירותיו תבטיח את בחינת המצב בפרספקטיבה מקצועית תוך צמצום מספר הטעויות.

      פעולה נכונה מול ליקויים

      • תזמון– הנקודה שבה מתקבל המפתח לדירה היא נקודת הזמן שבה יש לבחון האם קיימים ליקויים בהווה. כמו כן, חשוב לבחון גם אפשרות להתפתחותם של ליקויים עתידיים. ככל שתקדימו לאתר את הליקוי כך התביעה תהיה יעילה יותר והסיכוי לזכות בה יגדל.
      • דו"ח ליקויים מקצועי– מומלץ לבצע את הבחינה של הליקויים באמצעות איש מקצוע (כמו מהנדס בניין). הדו"ח שיינתן על ידי אותו איש מקצוע ויראה בחינה מדוקדקת של הליקויים תוכל לסייע גם בהמשך ולהוות ראייה אל מול בית המשפט במידה ועולה הצורך.

      *אנחנו עושים מאמץ לדייק ועדיין יובהר כי כל המופיע באתר L.Nadlan אינו מחליף ייעוץ משפטי, אין בו חוות דעת או המלצה. המסתמך על האמור – עושה זאת באחריותו.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-2316781 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף