Luach-Nadlan_MainPic עסקת נדל
Luach-Nadlan_MainPic עסקת נדל
פנייה לייעוץ אישי



    מדיניות הענישה בעבירות סמים בישראל

    האם נתפסתם עם סמים לשימוש עצמי או לסחר? באילו סמים מדובר? מה הכמות? מדיניות הענישה בישראל בנוגע לסמים השתנתה בשנים האחרונות בנוגע לשימוש עצמי בעיקר, בכתבה הבאה תוכלו לקבל את כל הפרטים החשובים בנושא.

    מדיניות הענישה בעבירות סמים בישראל

    תוכן עניינים

    צריכה עצמית או סחר?

    האם כל כמות נמוכה, ולא משנה מהו הסם יכולה להיחשב כצריכה עצמית? לחלוטין לא. אומנם מדיניות אי ההפללה לגבי עבירות סמים השתנה בשנים האחרונות (נפרט בהמשך), אך חשוב כבר עכשיו לציין כי גם אם החזקתם כמות קטנה של קוקאין, היא עשויה להיחשב כסחר. בואו נעשה סדר:

    סוג הסם והכמות המוגדרת בחוק כצריכה עצמית

    גם אם לא בוצע סחר בסמים בפועל, אם נתפסתם עם סמים מעל המכות המצוינת לעיל, זה ייחשב כסחר.

    כלומר, צריכה עצמית מוגדרת עד הכמויות המפורטות לעיל, וסחר מוגדר מעל כמויות אלו, אבל לא רק: אם נתפסתם סוחרים כמות קטנה יותר מזו הרשומה לעיל, ייתכן ותואשמו בסחר. הכמות אינה המדד היחיד הקובע, אלא מאפיין, המדד העיקר הוא פעולת הסחר והמכירה לאחר.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      מה העונש עבור צריכה עצמית במדיניות החדשה?

      בשנים האחרונות נקבעו תקנות חדשות בנושא שימוש בקנאביס לצריכה עצמית. התקנות נקבעו על ידי משרד הפנים ב-2017, ועיקרם:

      האכיפה מתייחסת למרחב ציבורי ולא בביתו של אזרח. מי שנתפס עם קנאביס במרחב ציבורי בכמות המוגדרת לצריכה עצמית (עד 15 ג'), צפוי למדרג הבא:

      1. תפיסה ראשונה – תשלום קנס בסך 1000 שקלים, לאחר הודאת שימוש עצמי. במקרה של אי הודאה ניתן להישפט ולערער על הקנס. במידה והקנס לא מתקבל, יש סיכוי לכתב אישום. במידה ושילמתם את הקנס, הקנס לא יירשם במרשם הפלילי.
      2. תפיסה שנייה – תשלום קנס בסך 2000 שקלים, לאחר הודאת שימוש עצמי. במקרה של אי הודאה ניתן להישפט ולערער על הקנס. במידה והקנס לא מתקבל, יוגש כתב אישום וסיכוי לעונש נוסף. במידה ושילמתם את הקנס, הקנס לא יירשם במרשם הפלילי.
      3. תפיסה שלישית – במקרה זה תיפתח חקירה פלילית. האזרח נדרש לשלם קנס, לבצע עבודות התנדבות לתועלת הציבור, להתייצב לשירות מבחן ולמסור דגימות שתן במהלך תקופת שירות המבחן.
      4. תפיסה רביעית – הגשת כתב אישום פלילי.

      מה מדיניות הענישה לגבי סחר?

      כאמור, גם אם לא נעשה סחר בפועל, אך הכמות מוגדרת כסחר, יש סיכוי כי יוגש כתב אישום בגין סחר. אלו הכמויות המוגדרות בחוק כסחר:

      • קנאביס –מעל 15 גרם.
      • קוקאין –מעל 0.3 גרם.
      • הרואין – מעל 0.3 גרם.
      • קריסטל – מעל 0.2 גרם.
      • אקסטזי, LSD וחבריהם – מעל 3 יחידות.

      מדיניות הענישה אומנם באה לקראת אלו הצורכים סמים לשימוש עצמי, אך כשמדובר בסחר, העונשים כבר נראים אחרת:

      • קנאביס – עד 20 שנות מאסר או קנס בשיעור של עד 5,650,000 שקלים.
      • קוקאין – עד 20 שנות מאסר
      • הרואין – עד 20 שנות מאסר, כולל שלילת רישיון נהיגה, שלילת דרכון וחילוט רכוש.
      • קריסטל – עד 25 שנות מאסר או קנס גבוה מאוד.
      • אקסטזי, LSD וחבריהם – עד 20 שנות מאסר.

      כיצד ניתן להפחית את ההרשעה עבור עבירות סחר?

      ראשית, במידה ונתפסתם עם סמים והואשמתם בסחר, כדאי מאוד קודם כל להסתייע בעורך דין המומחה בפקודת הסמים, שיסייע לכם במצבכם. שנית, ישנם מספר נתונים שעשויים להקל על האישום ו/או ההרשעה:

      מה סוג הסם? לעיתים ישנם מקרים בהם אנשים משמשים "שליחים" להעברת סמים, והם כלל אינם יודעים זאת. כאשר אפשר להוכיח כי הנאשם לא ידע מהו הסם, יהיה קשה להוכיח עבירה.

      מה הכמות שנתפסתם איתה? 50 גרם קנאביס ו-10 גרם קוקאין אינם משתווים זה לזה, ומבחינת החוק יכולות להיות הקלות במידה ונתפסתם עם קנאביס. זה משהו שעורך הדין יוכל לסייע לכם בו.

      האם מדובר בפעם ראשונה? כמו שקראתם, בהחלט יש משמעות לפעם ראשונה, שנייה או שלישית כשמדובר בקנאביס לשימוש עצמי. לא כולם יודעים אך במידה והודיתם ושילמתם את הקנס, נתון זה לא יופיע ברישום הפלילי שלכם.

      *אנחנו עושים מאמץ לדייק ועדיין יובהר כי כל המופיע באתר L.Nadlan אינו מחליף ייעוץ משפטי, אין בו חוות דעת או המלצה. המסתמך על האמור – עושה זאת באחריותו.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-2316781 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף